Aktuality
2. srpna 2011
Nový intranet České pošty dokazuje, že MEDIA FACTORY nemá suché weby ráda
Česká pošta je velkou, na české poměry dokonce obrovskou společností a události s ní spojené přitahují pozornost. Teď se například chystá převlékat uniformy a hned o tom ví celé Česko. Jedna velká změna, která se dotkla všech jejích zaměstnanců, však proběhla ve vší tichosti, třebaže o jejím významu nelze pochybovat. Jde o spuštění nového intranetu České pošty, který do atraktivního designu převlékla MEDIA FACTORY.
Pro design intranetu samozřejmě platí poněkud jiná pravidla než pro stránky, jimiž se společnost prezentuje navenek. Přehlednost, jednoduchost, logická provázanost a technická nenáročnost jsou v tomto případě důležitější než okázalost a vizuální bombastičnost. Na druhou stranu se v poslední době stále více prosazuje názor, že i firemní zaměstnanci mají právo pracovat v elektronickém prostředí, z něhož nebolí oči a které svým uživatelům nastavuje přívětivou tvář.
Pohledně i přehledně
Design MEDIA FACTORY se snaží oba zásadní požadavky (ať to funguje a ať se na to dá koukat) co nejsmysluplněji skloubit. Celým webem prostupuje pevná, pravidelná struktura, která se sice na jednotlivých podstranách elasticky přizpůsobuje konkrétnímu obsahu, avšak tyto změny v drtivé většině případů nepřekračují rámec drobné variace. Tím je zajištěno, že uživatel se na webu nikdy nebude cítit dezorientován, neboť všechno na něm má své přesně určené místo. Jednotlivé strany webu jsou po formální stránce identické, mění se pouze vertikální navigace v levé části webu a samozřejmě obsah. Horizontální navigace v každém případě neustále nabízí orientační body, jichž se lze přidržet. A i kdyby uživatel v některém momentě přeci jen zaváhal, kde přesně se ve struktuře webu nachází, drobečková navigace mu to okamžitě prozradí.
Není to datově náročné a dobře to vypadá
Požadavky na technickou nenáročnost webu motivované praktickými ohledy (načítání stránek musí být plynulé a rychlé) do jisté míry omezily inventář vizuálních prostředků použitých při vytváření webu. Proto MEDIA FACTORY na intranetu České pošty eliminovala flashové prvky a také fotografií či obrázků využila s maximální střídmostí. Tím spíš se ovšem web stal předmětem pečlivé, detailní a tvořivé práce webdesignerů, kteří mu vtiskli příjemný, svěží, moderní a elegantní vzhled. Využili k tomu korporátních barev České pošty - modré a žluté.
Z bílého pozadí jednotlivých stránek vystupují obsahové a navigační prvky, jejichž barevné provedení vedle funkce strukturující a sémantické sleduje bezesporu také zřetel estetický. Navigační lišty a další komponenty webu jsou bohatě odstíněny a distribuce barev je natolik promyšlená, že celek působí harmonickým a uklidňujícím dojmem. Díky kombinaci různých modří a žlutí navíc web evokuje pozitivní a optimistické nálady, a i to má v případě firemního webu bezesporu své opodstatnění.
K intranetu přihlášen, mám přehled a vím o všem
Jak už ale bylo zmíněno, základním parametrem intranetu by měla být jeho užitná hodnota. Uživatel by na něm měl najít vše, co potřebuje ke své práci, a měl by to najít rychle. Na intranetu České pošty zajišťuje tuto funkci horní horizontální menu, které v různě pozměněném layoutu nacházíme na většině stránek webu. Menu obsahuje odkazy, s nimiž zaměstnanci České pošty pracují nejčastěji, hlavně kontakty, aplikace a nástěnku. Vpravo nahoře najdeme LOGIN, nápovědu a vyhledávací pole. Mezi „zlidšťující" faktory webu pak můžeme zařadit další prvek umístěný v záhlaví - totiž oznámení o jmeninách, které připadají na aktuální den.
Nejpoužívanějším aplikacím a rychlým odkazům je vyhrazena pravá strana webu, důležité funkcionality a odkazy na partnerské instituce se nacházejí v patičce stránek. Centrální část domovské stránky webu vyplňuje proměnlivý obsahu - Aktuality a novinky, Nástěnka a v pravé části Anketa.
Vlevo je konečně umístěna vertikální navigace stránek. Hlavním smyslem této navigace je zajistit uživatelům rychlý přístup k přidruženým webům - ke stránkám jednotlivých týmů, projektů, produktů aj. Na rozdíl od navigace horizontální se zde setkáváme s rozbalovacím řešením. Podobný smysl, jako levé vertikální menu, mají i odkazy „HR portál" a „Regiony" umístěné pod ním. Z tohoto stručného popisu snad už začíná vysvítat, že MEDIA FACTORY předala České poště web, který nejen vypadá lépe než standardní intranety, ale také z praktického hlediska poskytuje svým uživatelům přesně to, co očekávají: přehled o tom, co se děje v domovské firmě i jejím korporátním okolí, a rychlou cestu k důležitým informacím.
Vážíme si opětovné důvěry
Dlužno přitom dodat, že práce na intranetu České pošty není prvním projektem, který MEDIA FACTORY pro tuto významnou instituci realizovala. Naše agentura vytvořila také design korporátního webu České pošty, který zvítězil v prestižní odborné soutěži WebTop100 2010. Velmi si vážíme toho, že nám Česká pošta dala prostor, ukázat, co naši lidé umějí, a tím spíš bychom jejím zaměstnancům přáli, aby jim výsledky naší práce sloužily dlouho a dobře.